Všetko o očiach

Stašiak - modré svetlo

V poslednom čase sa "modrému svetlu" venuje čoraz väčšia pozornosť. Čo to vlastne je a ako pôsobí sa môžte dočítať v tomto mojom podrobnom článku:

Náš organizmus sa stále riadil určitými hodinami, biorytmom... V posledných rokoch prešiel tento cyklus zmenami. Áno, chceme vyťažiť zo slnka, ale nechceme sa obmedzovať nocou. Uteká nám čas a „čas sú peniaze“...:( Vymysleli sa 2-3-smenné prevádzky, ktoré biorytmus spánku a bdenia úplne prevalcovali. Celý tento mišung sa odborne nazýva "svetelným smogom". A už to slovo „smog“ nemôže vplývať pozitívne na ľudský organizmus. V rámci neho má večer nežiaduci vplyv najmä tzv. modré svetlo. Pozrime sa bližšie na pojem svetlo a prečo práve modré svetlo... Svetlo ( svetelné žiarenie) je podľa wikipédie elektromagnetické spektrum pozostáva z rôznych vlnových dĺžok Každej vlnovej dĺžke svetla zodpovedá istá farba svetla.. Ako prvý to objavil Sir Isaac Newton, keď rozložil lúč bieleho svetla pomocou optického hranola na jednotlivé spektrálne farby. Tieto všetky zložky svetla sa mu potom podarilo znovu zložiť a získať tak opäť biele svetlo.. Viditeľné svetlo - (jednoducho: svetlo ) - je elektromagnetické žiarenie, viditeľné ľudským okom. Medzi jeho zložky patrí: fialová, modrá, zelená ,žltá ,oranžová a červená farba A čo na to naše oko ???: V oku sú dva typy buniek zachytávajúcich svetlo: tyčinky a čapíky. Tyčinky tvoria väčšinu. Na svoje fungovanie využívajú proteín s názvom rodopsín. Jeho súčasťou je aj molekula retinalu, ktorá absorbuje svetlo. Po dopade svetla retinal zmení tvar, čím uvoľní časť ropsodínu. Táto drobná zmena spôsobí sériu chemických reakcií, ktoré spôsobia prenos signálu optickým nervom do mozgu. Fotoreceptory sú bez retinalu nepoužiteľné. Ten sa však spotrebováva, a preto je nevyhnutné, aby bol v oku neustále produkovaný nový. Ak sú však molekuly retinalu vystavené modrému svetlu, spôsobujú chemické reakcie, pri ktorých sa vo svetlocitlivých bunkách generujú jedovaté látky a poškodzujú ich. „Žiadna aktivita retinalu nie je ovpyvnená zeleným, žltým alebo červeným svetlom. Jeho toxicitu vytvára iba modré svetlo. Táto jedovatosť je univerzálna, môže zabíjať akýkoľvek druh buniek,“ povedal člen výskumného tímu Ajith Karunarathne. V súčasnosti sú populárne tzv „LED“ky - Luminiscenčná dióda alebo (svetelná dióda ,dióda emitujúca svetlo ), svietiaci jav vzniká následkom rekombinácie elektrónovo-dierového páru Najbežnejšia forma LED svietidiel vytvára zmes modrého a žltého svetla, ktoré sa oku javí ako biele. Najbežnejšie používané biele LED svietidlá vyžarujú najviac svetla modrej vlnovej dĺžky (400 – 490 nm). S LED čípmi sa stretávame každý deň – nachádzajú sa v budíkoch,televíziách, semaforoch, či displejoch mobilných telefónov. Postupne sa s LED svietidlami stretávame aj v domácom osvetlení, reflektoroch na autách a v pouličnom osvetlení. Často využívanými „donormi“ je modré svetlo , ktoré vydávajú obrazovky počítačov, televízorov, smartfónov a tabletov, pretože aktivuje stokrát viac receptory sietnice citlivé na svetlo (gangliové bunky) ako biele svetlo lampy. Skrátka najviac používané biele LED svietidlá vyžarujú najviac svetla modrej vlnovej dĺžky, ktorá je síce krátka, ale obsahuje ďaleko viac energie v porovnaní s inými farbami. Očná rohovka a šošovka, prirodzené bariéry oka, modré svetlo nedokážu odrážať ani zablokovať. Dospievajúca mládež je vystavená oveľa dlhšie modrému svetlu, ako by mala byť. To má dva dôsledky: deti a mladí ľudia chodia spať oveľa neskôr a je u nich blokovaný melatonín, hormón uľahčujúci zaspávanie, majú narušený spánok, sú unavení, je narušená ich pamäť a poznávacie schopnosti.,“ uvádza profesor a člen Lekárskej akadémie Yvan Touitou. Zoznam negatívnych vplyvov nedostatku spánku je dlhý: kardiovaskulárne problémy, oslabenie imunitného systému, znížená koncentrácia, spomalený metabolizmus aj zhoršenie výsledkov detí v škole. „Rovnako, ako sa hovorí o životnej hygiene, treba premýšľať aj o hygiene svetla,“ hovorí Claude Gonfier. Treba sa riadiť zdravým rozumom. Vedci odporúčajú obmedzovať používanie obrazoviek pred spaním a sledovať, či dieťa nemá problémy s ranným vstávaním. A my, dospelí, si môžeme pomocť jednak vitamínmi, ale najmä protektívnymi okuliarovými šošovkami, ktoré oči chránia zároveň aj pred UV žiarením.

Späť